DİNDE SİYASET
Dinde siyaset
Siyeset gerekli mi?
Siyaset yapmak suç mu?
Siyasetin sınırı ne?
Siyaseti kim, nerede, nasıl yapmalı?
Siyaseti yapmaması gerekenler var mı?
Dinde siyaset var mı?
Irkçı, mezhepçi, bölgesel anlayışları. İman ilkelerenden uzaklaştırılarak veya. Sentezleyerek siyaset yapılabilir mi? Yapılırsa islama uygun siyaset olurmu? Yoksa.
Bunları yaradanı merkeze koyarak iman ilkeleri anlayışı içinde tanımlayarak siyaset nasıl yapilmalı üzerine çalışmalar, araştırmalar mı yapmalı?
Siyaset kötü ise neden siyasetçiler var. Siyasal bilgiler fakültesi neden var?
Müslüman müslüman olmayanların siyasetiyle birlikte yürüyenilir mi?
Diyalok kurmak, anlaşma yapmak la. İş yapnak yaptırmak la. İradeyi temsilden vazgeçerek. Münkirlerle aynılaşmak birlikte yol yürümek arasında fark nedir gibi sorularada cevap aramalıdır.
Siyasetin sınırları.
Kime, nerede, nasıl, neden ne kadar hangi seviyede, hangi konuda siyaset. İfadelerine cevap verilmesi gerekirde. Nasıl?
Müslüman siyasetini hayatına yansıtarak yapar. Bilgi eksikliği ve uygulama hatası da yapabilir. Samimidir. Öğrenince düzeltir ama siyaseti inkar etmez . Manipiasyon yapmaz. Manipilasyonu müslümana karşı siyaset yapanlar yapar. Müslüman olmadıkları halde bizde müslümanız. Siz bize yetki verin bizi dinleyin gerisine karışmayın. Sizin aklınız ermez siz gidin camiye ibadet edin. Dini siyasete alet etmeyin falan bilgiç küçümseyici tavırlar segileyerek etkilemeye çalışırlar.
Tahkiki siyaset. Taklidi siyaset. Tafsili siyaset. İcmali siyaset anlayışı siyaset anlayışları.
Sınırları, uygulamaları,
Psikolojisi ve sosyolojisi oluşum ve hayata yansımaları nasıl değerlendirilmeli?
Bunun sınırlarını.
Küfür tek millettir anlayışında küfrün siyaseti.
Rasulü nebinin uygulalağı dini anlayışa ait sahabe uygulamalı siyaseti.
Bunları.
Ayrıştırabilme becerisi ve şekli nasıl olmalı.
Her biri önemli mesele.
Din ayrı siyaset ayrıdan bu anlayışa gelebilmiş olmak yetmez tabi.
Her mesleğe ait pratik uygulama ve kalitesini oluşturmak yükseltmek aşamasını. Toplum olarak başarıyla gerçekleştirme aşamasına gelmiş durumdayız. Burada dikkatli olmak lazım. Dereyi geçip bir bardak suda boğulmamak lazım.
Herkes kendi doktoru olmalı. Ama doktorluk yapmamalı. Doktoru dinlemeli. Kendini tanımalı. Doktorun tavsiyelerine uygun davranmayı becermeli.
Müftüye fetvayı sormalı. Aldığı fetvayı. Müftüden aldığı bilgiler doğrultusunda birde kalbine sorarak uygulamalı.
Vahyi siyaseti bilen rasulün uyguladığı çağlar ötesi, genel evrensel siyaseti.
Bilen, anlayan, diğer ayet hadis, ve hayatın içinde yansıma bütünlüğünü kurabilen.
Siyaset erbabından.
Kendi durumu, mesleği ve yeteneklerini dikkate alarak.
Hayatına geçirirken. Rabbinin rızasını ve kendinin Rabbinden rızasını düşünerek. Hayatını her alan ve aşamasındaki siyasetini yapmasının. Önemini ve uygulamasını bilip gerçekleştirmesi gerekir.
Daha bir çok sorular sorulabilir tabii.
Klasik bir örnek. Bıçak doktorun elinde hayat kurtarır. Katilin elinde suç unsuru olur.
Siyaseti en güzel müslüman yapar. Dinde siyaset yoktur safsatası. Müslümanı siyasetten uzak tutmak. Müslümanların siyaset anlayışını tanımak isteyenleri de. Müslümanlardan ve dini siyasetten uzak tutma çabasıdır.
Emri bil maruf nehyi anil munker yapanlardan uzak tutmak. Onlar dini siyasete alet ediyor gibi. Kendi yanlışlarını müslümana yükleyerek, kendilerini haklı ve tek çare olmaya mecbur etmek. Müslünanın siyasetiyle tanışmasını engellemek.
Bu da küfür tek millet siyasetidir denilebilir.
Dinde
Rahmani siyaset.
En büyük örnek siyasi lider.
Risalete uygun siyaset. Bunun uygulamasında hatanın tövbe müessesesine örnek olabilecek bir hayat.
Ebu Lübabe El Ensari uygulamasını. Uzun uzun yazmadan ilgiliye bırakarak, siyasete örnek olarak verebiliriz. Buradan.
İnsan siyaset yaparken. Karar verip etkin olduğu kişileri yönlendirme yaparken.İşlenen suç ve hatanın.
Nasıl anlaşılması.
Nasıl pişmanlık, tövbe edilmesi
Nasıl bu tövbenin hayata yansıması gerektiği konusunda örnek olabilir diye yorumlayabiliriz.
İnsanız hata edebiliriz, günah ta işlemiş olabiliriz.
Tövbe de pişmanlık müessesemizin uygulama ilkekerinde.
Her türlü konuda olduğu gibi .
Siyasal anlayış ve uygulamalarında hatalarımızı bu anlayış doğrultusunda bulunduğimuz yeri de sorumlulugumuz cerecevesini de dikkate alarak yapmalıyız.
Niyet önemli tabi.
Manipulatif, geçici geçiştirme, aldatmaya dönük vaziyeti idere değil.
İman ilkeleri ışığında
Iyi niyet
Hasbi
Hatayı bir daha yapmama gayesiyle.
Rahmani siyeset yapmalı.
Geniş konu tabi.
Daha derin araştırma ve uygulamalarla.
Herkesi kendi şartlarına ve erbabına havale ile.
Niyet hayır, akıbet hayır inşaallah.
Mehmet Ali Turhal
30 Mayıs 2023 / SAKARYA