BU GÜNLERDE GELECEĞİNİ VE MESLEĞİNİ BELİRLEYEN GENÇLERE!
BU GÜNLERDE GELECEĞİNİ VE MESLEĞİNİ BELİRLEYEN GENÇLERE!
Gençlerimiz geleceklerini belirlerken özgür olmalılar. Bugünün diliyle konuşup, bugünün sınırları içinde düşünmemeliler. Geleceğin verdiği ipuçlarını yakalamalı, o dilden konuşmaya çalışmalılar.
İpuçlarına baktığımızda geleceğin insanı çok dilli, çok kültürlü, analitik düşünen, farklı seçenekleri görebilen, her şeyi bilmek yerine, bilgiye nasıl ulaşacağını bilen insanlardan oluşacak. Tüm iletişim araçlarına ve teknolojik süreçlere hâkimiyeti ise büyük önem taşıyor.
Geleceğin kendisi hayal demek, hayal kurmayanının geleceği olamaz. Zaman içinde ilerlemek geleceğe ulaşmak anlamını taşımıyor. Öncelikle gençlerimiz sonra hepimiz için gelecek, hayallere ve hedeflere ulaşmak demek. Gençlerimiz büyük hayaller kurmalı ve o hayalleri gerçekleştirmek için yollar aramamalılar. Üniversite eğitimi bu yollardan biridir. Ancak doğru üniversite ve doğru bölümü seçmek şartıyla.
Sadece puan aralığına sıkışarak, kendi yetenek ve ilgilerine göre yapmadıkları tüm tercihler gelecekteki pişmanlıkları haline gelebilir.
Gençler önce kendi içlerinde bir yolculuğa çıkmalı ve kim olduklarını bulmalıdır. Kim olduklarını ve ne yapmak istediklerini yüksek sesle kendilerine sormalılar. Gelecekte duracakları yere odaklanmalılar. Kolay değil ama bu bir zorunluluk. Geleceğin insanı olabilmek için bugün bir şey yapmalı!
Gençler bu yolculuğa çıktıklarında sistemle, aileyle, öğretmenle karşı karşıya kalıyor. Sistemin puan aralığına sıkışan gençler, kendilerine yol bulmaya çalışırken anne babanın yarım kalmış hikayelerinin başrol oyuncusu olmaya zorlanıyorlar. Öğretmenler kendi deneyimlerinden yola çıkarak gençleri kendi doğrularına doğru çekmeye çalışıyor. Bu iç yolculuk çoğu zaman hiç başlayamıyor.
Sınav hazırlığı kadar ve bir o kadar zor olan tercih döneminin en önemli kişileri rehber öğretmenlerdir.
Rehber öğretmenlerin görevi kurallara uygun bir liste hazırlamak değil. Gençlerin kendi yollarını bulmak için teşvik eden, onları cesaretlendiren çok daha önemli ve asli bir görevleri var.
Bireyler meslek seçerken psikolojik ve sosyal etkilerin altında hareket ederler. Rehber öğretmen gençlerin ilgi ve yeteneklerini keşfetmelerini sağlamalı, ihtiyaçlarına dikkat çekebilmelidir.
Rehberlik hizmetlerinin en önemli görevi olan gencin kendi özelliklerini doğru değerlendirmesine yardımcı olmaktır. Rehber öğretmen gencin kendi isteklerini ve olanaklarını doğru değerlendirmesi ve için yol gösterici olmalıdır.
Gençlerin sadece kendilerini tanımaları yeterli değildir, seçeneklerinin de ne olduğunu bilmeliler ki kendilerine uygun olup olmadığına karar verebilsinler. Rehber öğretmenler gençler için en iyi olana karar veren değil, gençlerin kendisi için en iyi olanın ne olduğunu bulmasına, keşfetmesine yardım eden kişidir. Burada rol çalmamalıyız. Gencin yerine değil, gencin anne babası gibi değil onun rehber öğretmeni olarak hareket etmeliyiz. Buradan başladıktan sonra meslekler ve üniversitelerle ilgili en doğru ve güncel bilgiye sahip olmalı, kendi gençlik hayallerimizi gençlere en doğrusu bu diye aktarmamalıyız. Mesleki yönlendirme yaparken ön yargılardan arınmalı, alanlar ve üniversiteler konusunda gerçek bilgiler vermeliyiz.
EN GÜZEL, EN GEÇERLİ, EN POPÜLER MESLEK, SENİ BUGÜN VE GELECEKTE EN ÇOK MUTLU EDECEK MESLEKTİR.
Ahmet Sait Yurtseven