YENİ SİSTEM VE EĞİTİM SİSTEMİ | YENİ SİSTEM VE EĞİTİM SİSTEMİ

YENİ SİSTEM VE EĞİTİM SİSTEMİ

YENİ SİSTEM VE EĞİTİM SİSTEMİ

      Hükümeti bekleyen çok önemli şeyler var. Yeni sistem beklentileri artırmış durumda. Çıta oldukça yüksek tutuluyor. Bu beklentileri karşılamak meclis dışından atanan bakanlara kalmış durumda. Bu sistem bürokrasinin o engelleyici, statükocu tavrıyla savaşmak ve onu yenmek zorunda.

      Ümitlerimiz fazla. Yeni sistemin bürokrasinin belini kıracağını sanıyor ve inanıyoruz. Eski güçleri, devlete sırtlarını dayanmışlıkları kalmayacak artık. İş yapmayan, iş engelleyici olan bürokrat hemen görevden alınabilecek. Bu bizim umutlarımızı kuvvetlendiriyor.

       Eğitim camiası da, eğitimden büyük beklentileri olan halk da bir umut ışığı arıyor. Yeni sistemle birlikte yeni eğitim sisteminin getirilmesi beklentileri tavan yapmış durumda. Bu durumda yeni bakana çok iş düşüyor. Cumhuriyetle birlikte eğitimde yapılan büyük değişiklikler her şeyi alt üst etmiş, eğitilen yeni gençlik halktan kopmuş, yönetici milletle savaşır duruma gelmiş, onun değerleriyle mücadele başlatmış, bu alanda da epey yol almıştır.

       Şimdi yapılması gereken bu gidişi tersine çevirmektir. Milletimizin bu gidişe dur demek için İmam hatip okullarını öne sürmesi sessiz bir devrim olmuşsa da, bu devrim tüm eğitim sistemine şamil olmamış, batıcı nesle karşı alternatif doğucu bir nesil yetişmesini sağlamıştır. Ancak bu ikilem toplumda müthiş bir ayrıma yol açmış, doğu- batı savaşı ülke içinde başlamıştır. Bu ikilemi bitirmek için yapılması gereken çok şey vardır.

      Öncelikle milli ve manevi değerlere bağlı nesillerin yetişmesi için eğitimin millileştirilmesi sağlanmalı. Bu nasıl

yapılmalı? Eğitimin önünü tıkayan, onu maddecileştiren, karmaşıklaştırarak bulanık suda balık avlanmasını sağlayan mihraklar ortadan kaldırılmalı. Her dönem ’yeni bir istem getirdim’ diyerek hükümetleri oyalayan bürokrasi engellenmeli, onların oyunlarına alet olunmamalıdır. Onların parlak yalanları yerine uzman kurullar oluşturmalı, bu kurulların gerek diğer ülkelerde yapacağı araştırmalar, gerek eğitim alanında yapılan akademik çalışmalar irdelenerek eğitimde sürekli değişime dayalı, yeniliklere açık, milli ve manevi değerlere dayalı, bilimsel araştırma ve buluşlara yol açacak sisteme ulaşmalıdır.

      Bu sistem arayışlarında eğitim fakülteleri devreye sokulmalı, onlardan alternatif eğitim modelleri istemeli, bu sistemleri deneyecekleri deneme liseleri kurulmalıdır. Bu liselere modeli kurgulayan eğitim fakültesi tarafından akademik destek verilmelidir. Arzu edilen hedeflere varıldığı düşünülürse talep eden okullara aynı model uygulanması için desteklenmelidir.

      Öncelikle işlevsizleşen fen liseleri kaldırılmalı, onların yerine proje liselerine ağırlık verilmelidir. Proje liselerinin buluşa dayalı eğitim vermesi sağlanmalı, projeler ilgili kurumlarca desteklenmeli, uygulanabilirliği olan üretime aktarılmalıdır.

       Herkese aynı eğitim vermekten istinkâf edilmeli, balığa yüzmek, kuşa uçmak öğretilmelidir. Eğitimde hedefler belirlenmeli, herkes yeteneğine göre eğitim almalıdır. Kitlesel eğitimden vazgeçilmeli, bireysel eğitime geçilmelidir. Harezmî eğitim modeli ülke çapında yaygınlaştırılmalıdır.

       Anaokulları ve İlkokullarda öğretimden ziyade eğitime yönelinlmeli, ilk yıllar uygulamalı değerler eğitimine ayırılmalıdır. Anaokulundan başlayarak çevre eğitimi verilmeli, ahlaki değerlere dayalı eğitime öncelik verilmelidir.

      Eğitim büyük iştir. Bu iş bir dava büyüklüğünde. O halde yapılması gereken çok iş var. Bu bir savaş olmalı. Kendimize düşman bir nesil yetiştirmek istemiyorsak bu savaşı önemsemeliyiz. Eğitim bürokrasiye bırakılmayacak kadar önemli bir davadır.

      Milli eğitim davası Necip Fazılların, Nurettin Topçuların, Said-i Nursilerin davasıdır. Milli mücadele asıl eğitim alanında başlatılmalıdır. Bütün peygamberler gibi Efendimiz de eğitimle işe başlamıştır.

      O halde bu davayı kuşanmalı bu mücadeleyi, milli kurtuluş savaşı olarak benimsemeliyiz.

 

Ahmet KEMAL